Newsflash 5; Is jouw werknemer onzeker over zijn/haar kwaliteiten?

geplaatst in: Geen categorie | 0

Bij een loopbaankeuzetraject, maar ook om een beter zelfbeeld te krijgen als je onzeker bent, gebruik ik het Kwaliteitenspel. Ik vraag de cliënt om 10 kwaliteiten van zichzelf te selecteren. Niet alleen privé, maar ook om als werknemer de toegevoegde waarde op de werkvloer in kaart te brengen. Op de kaarten staan persoonlijke eigenschappen zoals ‘gestructureerd, ambitieus, vernieuwend, organisator, tactvol of bijvoorbeeld analytisch’. Na de selectie van 10 kwaliteiten worden ze in de volgorde van sterk naar minder sterk gelegd. Door de eigenschappen samen te bespreken, ontstaat er een beter inzicht in de kwaliteiten en de sterkte daarvan. Daarna bespreken we of er een verschil is tussen de thuissituatie en de werkvloer. Komen er dan andere kwaliteiten sterker naar voren of ontbreken er kwaliteiten? Vaak gebruik ik dit spel ook om te achterhalen welke kwaliteit in de ‘weg’ zit om het coachdoel te behalen en welke gevolgen die kwaliteit heeft. Tevens achterhalen we wat de cliënt nodig heeft om de kwaliteit wat ‘af te zwakken’. Dan is het ineens een kernkwadrant geworden.

Wat levert het op?

  • De cliënt wordt zich (meer) bewust van zijn/haar unieke kwaliteiten;
  • Door dit inzicht wordt het zelfbeeld versterkt;
  • In een beoordelings- of sollicitatiegesprek kan de cliënt makkelijker zijn/haar toegevoegde waarde omschrijven;
  • Bij een outplacement- of loopbaankeuzetraject kan de cliënt deze kwaliteiten als basis gebruiken voor het schrijven van succesverhalen;
  • Aan de hand van de kwaliteiten kunnen we onderzoeken waar de valkuil ligt als de cliënt met stress, onzekerheid of conflicten te maken krijgt. Waarin schiet de cliënt dan door? Hoe zou de cliënt dat kunnen veranderen?
  • De cliënt wordt zich bewust dat je van iemand anders, waarmee hij/zij op basis van een kwaliteit in conflict raakt, kunt leren. Stel dat de cliënt bijvoorbeeld heel nauwkeurig is en de collega is slordig. Door de nauwkeurigheid (kwaliteit) van de cliënt ergert de cliënt zich aan die slordigheid (allergie). Het slordig zijn is de valkuil van de collega. In welke kwaliteit schiet die collega dan door? Een mogelijkheid is dat die collega heel snel werkt, bijvoorbeeld bij het halen van targets, maar door stress slordig wordt. Door dit inzicht ontstaat er meer begrip voor elkaars tekortkomingen en kun je samen op zoek naar oplossingen. Dat resulteert dan in een betere samenwerking.

Wil jij ook een betere samenwerking op de afdeling of een medewerker assertiever laten worden? Bel me dan op 06-18326153 of mail naar info@amgcoaching.nl.