Nederland is in de ban van het coronavirus. Er worden allerlei maatregelen getroffen om grenzen te stellen aan het verspreiden van deze ziekte. Sommige bedrijven worden hard getroffen met allerlei gevolgen voor werknemers. De zorg moet alle zeilen bijzetten. Als ZZP-er kun je ook van de een op de andere dag zonder werk zitten. Gelukkig neemt de overheid goede maatregelen en ontstaan er allerlei mooie initiatieven om de zorg of elkaar extra te ondersteunen.
Ik als ZZP-er én als mens houd ook mijn hart vast; worden er cliënten getroffen door het virus en hoe loopt dat dan af? Blijft mijn inkomen gewaarborgd doordat opdrachtgevers mij opdrachten blijven verstrekken, want ik kan me voorstellen dat HR-Adviseurs nu wel wat anders aan hun hoofd hebben? In hoeverre word ik zelf ziek of één van de mensen die mij dierbaar zijn en hoe loopt dat dan af? Maar ja, je kunt je focussen op de angst ‘stel dat?’, maar niemand weet wat het virus voor jou persoonlijk of jouw dierbaren in petto heeft. Ik heb helaas geen glazen bol…jij?
Wist je trouwens dat werknemers vorig jaar 11 miljoen dagen hebben verzuimd door stressklachten? Vandaar dat het, zeker nu, van belang is dat je je eigen grenzen goed in de gaten blijft houden. Dus hoe voorkom jij dat jij of jouw werknemer straks gestrekt ligt door stressklachten door alle maatregelen rondom corona? Hoe stel jij nu grenzen en hoe doe je dat normaal? Ben jij iemand die altijd al een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft en daardoor veel zaken naar zich toetrekt? Vind jij het normaliter al lastig om nee te zeggen en voel je je nu verplicht om nog meer zaken over te nemen? Of werkt deze crisis juist andersom voor jou en stel je nu makkelijker grenzen? Laat me het eens weten door een reply op deze blog en misschien plaats ik jouw reactie dan wel op mijn website als extra tip voor anderen.
Dit zijn mijn tips.
Denk in mogelijkheden in plaats van wat er nu niet kan.
Ik heb al mijn fysieke contactmomenten met mijn cliënten afgezegd, maar al mijn opdrachtgevers en cliënten geïnformeerd dat AMG Coaching gewoon door zal gaan met de dienstverlening. Mijn cliënt en ik gebruiken nu Skype, What’s App video, Google Hangouts of Microsoft Meeting teams. Het is even aanpassen, maar gelukkig kan ik mijn cliënten gewoon blijven helpen en blijft de kwaliteit hierdoor gewaarborgd. Daarnaast scheelt het voor de werkgever ook nog wat in de kosten doordat ik niet naar ze toe kan komen. Waar liggen jouw mogelijkheden?
Kijk waar je invloed op uit kunt oefenen in plaats van je energie te blijven steken in zaken die je toch niet kunt veranderen.
Ik heb geen idee hoe lang deze thuiszitsituatie gaat duren en doordat ik niet meer naar de opdrachtgevers toe rijd, heb ik ineens meer tijd over om andere zaken op te pakken. Zo kies ik er nu voor om eindelijk dat kick-ass boek te lezen van mijn eigen businesscoach, mijn website verder aan te passen en mij nog meer te verdiepen in methodieken om stress aan te pakken voor verdere professionalisering. Dus achterover leunen is er nog steeds niet bij hoor! Dus? Wat ga jij nu extra doen?
Kies voor zorgzaam in plaats van alle verantwoordelijkheid op je te nemen.
Misschien gaat het coronavirus straks fors over die 11 miljoen verzuimdagen heen, dus zorg goed voor elkaar én zeker ook voor jezelf. En hoewel het een beetje raar voelt om in deze tijd mijn dienstverlening aan te prijzen doe ik dat toch, want de stress in deze tijd neemt volgens mij alleen maar toe, dus als ik daarbij kan helpen dan lijkt me dat toch heel belangrijk.
Dus mocht je iemand zijn of iemand kennen die juist in deze tijd erg veel last heeft van het niet stellen van grenzen én je wilt hem laten helpen om die spanning weg te nemen, zodat er rust in hoofd en lijf ontstaat, hij makkelijker nee kan zeggen en beter kan omgaan met zijn beschikbare tijd, neem dan contact met mij op via 06-18326153 of info@amgcoaching.nl.
Ik wens iedereen veel sterkte in deze bijzondere tijd!